Wednesday, August 24, 2011

Perkauman dalam Pekerjaan




Seorang pakar bedah manghantar keretanya yang rosak ke bengkel kereta.

-Mekanik:  eh doktor, kereta ni rosak teruk ni. tak servis ke?
-Doktor:    haah, sibuk sangat sampai lupa. dah berapa bulan tak servis.
-Mekanik:  banyak jugak nak kena baiki ni doktor, minyak hitam bocor, bla bla bla..(insert possible car breakdown causes here)
-Doktor:    takpe lah, encik baiki je. nanti saya bayar.
-Mekanik:  err.. doktor, tanya sikit.. berapa gaji doktor sebulan?
-Doktor:    hmm.. kalau basic nya dalam lebih kurang 10ribu. kenapa encik tanya?
-Mekanik:  saya rasa tak adil laa doktor. doktor bedah orang, saya baiki kereta. tapi kenapa gaji kita jauh berbeza, sedangkan pada asasnya, kita buat benda yang sama?
-Doktor:    (berfikir sejenak) enjin kereta ni boleh start tak?
-Mekanik:  boleh rasanya, sebab bahagian enjin takde masalah..
-Doktor:    cuba encik start kereta ni.

mekanik tersebut pun start laa keta tersebut, dan keta tu pun hidup lah..

-Mekanik:   dah hidup. kenapa doktor?
-Doktor:     cuba encik baiki kereta ni sekarang, tanpa benarkan enjin dia mati.

Proud To Be A Doctor!! ^_^
.
.
.
.
.
Okey, cerita ni hanya rekaan, dan segala angka yang disebut adalah made-up semata-mata. aku bukan nak bangga diri yang aku ni budak medic, tapi aku sakit hati sebab dalam fesbuk ada post dari budak engineer yang bangga sangat depa engineer, dengan main point dia: 'a little bit smarter than others'. dia buat macam soalan yang main dengan angka sikit, pastu stail "doctor says immpossible, lawyer says that's stupid" pastu dia jawab soalan tu dengan bijaknye, kata "inilah dia engineer, nothing is impossible"

aku tak kisah kalau dia nak mencapub yang diorang engineers hebat dan bijak pun.. tapi cara diorang seolah-olah memperkecilkan golongan non engineers. bukan doktor je yang kena, bissnessman, cikgu, loyer, dan macam-macam lagi.. sakit tol ati aku time tu..

deyy, nobody's perfect laa.. nak kira terer, kenapa ramai sangat orang yang ambik engineering bila dah graduate tak dapat kerja? kenapa ramai sangat orang yang ambik engineering bila dah dapat kerja quit halfway jadik cikgu fizik? banding dengan medic, ade ke budak lepasan medic jadi penganggur? 
(yang tak lulus lain cite laa)..

so, moral of the story, jangan la kita sesekali memperkecilkan golongan lain yang tidak sama dangan kita. sebab kita tak tau bila pulak penghinaan kita tu akan kembali bertepek di muka kita..
.
.
.
.
Yang Nak Jadi Doktor,

4 comments:

  1. thats true la kia,
    bile orang megah kan sgt engineer,
    honestly,sy terasa tersisih gak..
    yela,sy bukan kos medic,engine,account

    tapi textile...
    sy pernah gak nak buka mata diorang yg memandang textile nie sebelah mata..
    tapi pemikiran manusia,
    tak siapa mampu kawal
    kecuali diri sendiri..

    so,awk faham kan apa sy rasa bile orang berkata macam tu..:)

    sama2lah kite sabar n be +ve dgn kos kite dapat..
    tiada yg perfect selainNya.....

    ReplyDelete
  2. ~setuju dengan akhyar...setiap bidang ada kelebihan masing2...jgn perlekehkan org lain...

    ~macam saya kat matrik amik sians hayat...kat u amik sains sosial...org pandang yg patut jadi doktor or sumtehing denganya...tapi saya juga tahu perancangan Allah itu terbaik dari perancangan saya...

    ReplyDelete
  3. ak x penah sokong ape yg dorang capabkan

    ReplyDelete
  4. exactly. walau ape pun kos kita ambik, kerja yang kita dapat, ataupun macamana kita lalui hidup kita, tu semua Allah tak tanya nanti..

    ReplyDelete

nak komen? komen laa..