Wednesday, September 21, 2011

Hidup Ini Umpama Roda

21 Sept 2011

Kalau xtau apa yg berlaku, sila klik sini:



hhuuuhhhhhhhh.......

Selepas apa yang aku buat dalam meeting Ahad lepas, parents buat perbincangan semula pasal ni. dan mereka putuskan untuk batalkan niat melanggar arahan MMC. dan diorang buat plan untuk buat rayuan menggunakan kabel paling besar kat Malaysia ni, iaitu PM sendiri. aku xtau camne, sbb mak aku tak join.. tapi gitu lah, kami terpaksa menunggu keputusan rayuan tu Jumaat ni.

Kalau dapat, Alhamdulillah.. yang merungsingkan aku sekarang ni adalah kalau tak dapat, nak wat camne. sekarang ni ada dua pilihan:-
i)stay di USMKK, dan tunggu peluang ke USM-KLE di Belgaum next year,
ii)ataupun nak terus ke MSU di Bangalore

Both choices MARA dah janji akan sponsor.. Both choice ada Pros & Cons nya.. meh aku listkan.


1)USMKK.

PROS:-
  • dekat dengan rumah
  • kos sara hidup di Kelantan sangat rendah
  • takyah basuh baju sebab boleh balik bila2 masa hantar baju kotor dan ambik baju bersih
  • ada transport sendiri (boleh bawak keta atau motor)
  • memang area aku, so nak gi mane2 nak wat pape aktiviti mudah..
  • boleh pindah ke USM-KLE kemudian (high probability). kawan2 kat sana dah lama tunggu woo..
CONS:-
  • terlalu mudah, tak merasa pengalaman jaga diri di tempat orang
  • minda aku tak terbuka
  • ketinggalan terlalu banyak benda. Nametag, labcoat, set tulang, microscope, english class, yang aktiviti keusahawanan tu budak2 lain dah start discuss dah..
  • kuliah2 yang lepas dihadiri dengan separuh minat, so kira macam 'belajar tak serius'. bimbang ketinggalan sikit.
  • malu dengan orang kampung. "eh?? mung tok gi lagi? kato nok gi India??"
  • takde cadaver
  • sia-sia wat passport & Visa yg habis RM451 ringgit

2)MSU.

PROS:-
  • antara tempat TOP nak wat medic
  • dapat belajar dengan cadavers 
  • oversea (you get the idea)
  • dia punya sijil MBBS laku di lebih banyak negara berbanding MD(USM)
  • atas budi bicara admins MSU, kami dah di-exempted dari kena ambik entrance exam. so boleh masuk gitu je kalau nak. (what a rare chance!!)
  • sesi pembelajaran start Oktober ni, so we can refresh and start anew..
  • kalau nak ke Belgaum jauh, kena lompat flight, KL-Bangalore -> Bangalore-Hubli. pastu kena naik bas lagi.. so kalau dapat Bangalore jimat sikit tiket flight nak balik raya..
CONS:-
  • Bangalore adalah pusat bandar, so kos sara hidup tinggi la sikit
  • belum research lagi pasal medic di Bangalore
  • kadar pinjaman MARA di-upkan dari +-RM500k kepada +-RM800k. (bukan masalah mana pun sbenarnya.. budak Ireland pinjam RM1juta..)
  • bunyi 'MSU' kurang best berbanding 'USM'. hahah. ye la, MSU private, USM pulak ada taraf APEX.. (no big deal)
  • kemungkinan besar kena belajar pakai sistem tradisional yang khabarnya kurang menarik sikit berbanding sistem integrated kat USM. (orang lain boleh apsal aku takleh?


Dua tiga hari ni aku dok pening kepala pikir pasal dua options ni lah.. nakstaytanaknakstaytanaknakstaytanaknakstaytanak... biasanya kalau ada sesuatu yang besar dalam fikiran aku, aku akan jadi sangat pendiam. tak pandai nak bincang. (orang yang kenal aku biasanya tau laa..) tapi disebabkan aku dikelilingi oleh sekumpulan manusia yang sama-sama tengah pening kepala, so aku boleh laa nak open up sikit.. 

Jarang sangat aku jadi camni tau. biasanya kalau berdepan dengan 2 pilihan yang both ada pros & cons, hati aku akan secara automatiknye berat kearah satu pilihan. orang lain wat solat istikharah supaya dibantu buat pilihan yang terbaik, tapi aku wat solat hajat supaya Allah jadikan pilihan aku tu yang terbaik untuk aku..

Nampaknya aku pun kena wat Solat Istikharah jugak.. Ya Alah bantulah aku.. 

Keputusan rayuan [ada MMC tu Jumaat ni, 23 Sept keluar. dan kami 18 orang terpaksa menunggu..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Dah Keluar? Belum? ok...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Sekarang dah keluar? belum? huhh..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Dah?? Belum lagi? alahai lambatnye...


Ape pun, kena tunggu jumaat ni sebelum boleh buat apa2 keputusan. 

Well, kalau betul lah "Hidup ini umpama roda, Sekejap di atas, Sekejap di bawah", aku rasa sekarang ni. aku dok bawah tayar..

  .
  .
  .
  .
  .
Yang Tertindih,


10 comments:

  1. “The greatest reward comes with the greatest trial. When Allaah loves a people He tests them. Whoever accepts that wins His pleasure but whoever is discontent with that earns His wrath.” (Saheeh al-Tirmidhi)

    ReplyDelete
  2. Bro, kalau pilih msu, kena buat visa.. kena g KL.. hantar docs.. mcm2 keje ko kena buat..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. xpayah buat visa baru, hantar docs ikut USM saja..

    ReplyDelete
  5. Medic USM is the top medical school in Malaysia.

    "terlalu mudah, tak merasa pengalaman jaga diri di tempat orang" - medic tak pernah senang, walaupun jauh atau dekat
    "minda aku tak terbuka" - pengalaman hidup mana2 je boleh buka minda
    "ketinggalan terlalu banyak benda. Nametag, labcoat, set tulang, microscope, english class, yang aktiviti keusahawanan tu budak2 lain dah start discuss dah.." - baru 2 minggu.. org lain pun baru tengah honeymoon n biasakan diri... dorg pun still x serius sgt lagi, nametag, whitecoat sume senang je nak dapat
    "kuliah2 yang lepas dihadiri dengan separuh minat, so kira macam 'belajar tak serius'. bimbang ketinggalan sikit." - baru blok bioethics kan.. so belum ketinggalan pape lagi.. next week masuk nursing dulu or musculo? dah masuk musculo nanti mmg confirm dah kena start pulun
    "malu dengan orang kampung. "eh?? mung tok gi lagi? kato nok gi India??"" - jangan pandang org cakap apa... dapat medic usm bukan senang wooo
    "takde cadaver" - apa lah sangat pada cadaver... kami di usmkk dah 4 tahun boleh survive tanpa cadaver, nak sangat cadaver masuk muzium anatomy, mintak lecturer keluarkan.. ada je...
    "sia-sia wat passport & Visa yg habis RM451 ringgit" - lepas ni boleh g jalan2 klau nk keluar negara...

    overall.. cons utk usmkk adalah bukan cons, cuma satu alasan semata2... sy tak nak bandingkan dgn MSU... tapi kelebihan kalau stay kat sini, kamu semua nanti akan bekerja di sini, di Malaysia... disease di Malaysia tak sama dengan desease di India... belajar jauh2... balik nanti nanti kena study lain sbb disease berlainan...

    HUSM ada ramai top professors and doctors, rugi kalau tak dapat timba ilmu dgn diorang...

    Memang pendapat masing2.. tapi saya yakin, medic Malaysia jauh lagi bagus dari medic di luar negara.

    ReplyDelete
  6. yet another comment from "you don't know who.." ni mesti senior ni. introduce yourself please!! at least nama kat FB pun jadi laa..

    well, masing2 ada pendapat masing2.. tau, orang USM memang nak pertahankan USM.. tapi kamu tak berada di tempat aku.. dan jiwa kita tak sama.. apepun, aku hargai pendapat kamu.

    ReplyDelete
  7. Athira's here.It's easy nak suruh kita stay but they don't know our feelings.What we have been through.It's not easy and I swear it is not something that we can forget in a blink of eye.Even the word 'Sabar' doesn't sound like a word already.Whatever decision you make,you can always have my support :) Good Luck Akyhar! :)

    ReplyDelete
  8. akhyar. mak aku dah post blog ko kat wall Najib. :) aku tungggu kauu tauuu!! yang lain2 jugak :(
    Hazdzirah

    ReplyDelete
  9. Athira: yeah.. really hurts. but i really don't wanna blame anybody. coz it doesn't solve anything. let's look ahead, shall we?
    Hadzirah: cakap terima kasih kat mak kau sebab concern. tapi hal ni dah selesai dah.. kau fokus la study kat sana, kami fokus studykat sini. kami sampai tak lama lagi. ^_^

    ReplyDelete

nak komen? komen laa..