Sunday, March 11, 2012

Kerala Adventure (Part 4)

Okeh, ini sambungan dari Part 3
Hari keempat, hari ni ada naik bot sikit. tapi itu pukul 8 pagi baru start. ada Cik Kak kat pejabat Tourist Guide tu cakap, ada permandangan sunrise yang cantik dekat jambatan. alaa, yang kat bawah ni...





Aku pun nak tau laa kan, akak tu boleh pakai ke tak kan.. So pagi tu, lepas Solat Subuh berjemaah dengan Ayep, aku pun jalan kaki ke tempat kejadian. masa tu matahari belum muncul. dan...



SNAP!


ini sebelah barat, sbb tu langit kelabu.

Rupanya memang cantik view dia.


saje yang ni aku turun jambatan nak ambik.

batang kayu nampak macam badak air

matahari baru naik

hmmm... sunrise. bila dah tinggi tak cantik dah laa... apepun, dalam pukul 8, kitorang semua gerak ke jeti. nak naik bot. istilah dia : Backwater Ride. pusing2 keliling pulau.


Yang ni ambik time atas jambatan

yang ni pun
  
burung pertama selain helang dan gagak.

Perfect.

Maka bermulalah pelayaran menaiki bot nelayan yang sederhana...
.
.
.
.
.
Macam Luffy One Piece. Noob. hahah


gambar bawah jambatan pulak.

kucing pada jarak 200 meter. (agak2 jela). lama gila dah tak pegang kucing.

anak2 nelayan bermain2 ditepi sungai



Bawah Jambatan Besar.

Oleh Sebab si Ayep ni suka sangat dok tepi bot, main celup2 kaki dalam air, Pakcik tu bagi  jaket keselamatan kat dia.



gagak kerumun makanan. nampak macam cebisan lemak terapung.


Lalu kat kawasan jeti, aku teringat kat Jeti di Tok Bali, Kelantan. ada bot nelayan yang besar2, tempat nelayan naikkan hasil tangkapan. boleh beli ikan pelik2 dengan harga yang murah sebab tak lalu ikut orang tengah.









patu sampai laa dekat Breaking Water Point, tempat kitorang enjoy sunset dalam Kerala Adventure Part 2. tempat sama, cuma tempat dia yang lain sikit. dari air.

Kat sini kitorang nampak sejenis ikan yang lompat-lompat terbang macam batu leper yang lompat atas air. korang paham kan? splash-splash....


gambar jauh


Gambar Dekat. Fascinating.


haa ini Chinese Net tu dari bawah.

burung seakan bangau atas fishing net tu.

Fly!

Have they not seen the birds above them expanding and contracting (their wings)? There is nothing that withold them except The Most Beneficient. Surely he sees everything. -Al Mulk, (67:19) 

Haa, lepas tu bot tu buat U-turn, ikut laluan tadi. nak kira view dia lebih kurang laa, sebab tu aku tak letak.. 


Actually, dalam banyak2 aktiviti yg kami buat, aku paling suka aktiviti naik bot ni. yelah, setiap orang preferences dia tak sama.. sementara Ayep obses dengan gajah dan Nadia yang bahagia hari2 mengtekedarah seafood, aku suka yang ni. sebab nature yang cantik, air yang tenang, bayu yang lembut.. semua tu membuatkan jiwa aku yang kacau jadi tenang dan tenteram.


hmm, ni baru belah pagi, belah petang punya aku tak letak sebab dah banyak sangat gambar dalam part ni. tunggu Part 5 pulak.








3 comments:

nak komen? komen laa..