Sunday, January 8, 2012

Photoshooting Nature

8 Jan 2012

Baru semalam update blog. hari ni dah nak update lagi?
hehe..

Sebenarnya time maghrib semalam, bro Aidil Yusuf ada tanya aku.

Aidil: Wei esok kau free tak?
Aku: Kenape nye?
Aidil: Ikut jom.
Aku: Mana?
Aidil: Photoshoot. 

maka bermulalah kesahnye..set2 2nd year punya kelas photography ada program,
photoshoot + picnic. cikgu diorang pun ada sekali. aku nak menyibuk segan gak asalnye. 
tapi lantak laa.. photoshoot punya pasal. heheh.

aku nak mengarang panjang2 xde masa,
(esok Isnin, kelas, so malam ni nak taknak kena study).
tapi orang kata:
"A picture tells a Thousand Words"
so better the pictures do the talking ey?


gambar pertama. masa ni matahari belum terbit


First diorang bawak ke sebuah ladang mende ntah. mustard katanya. (mustard tu camne eh?)
bertolak pagi2 lepas solat subuh. gelap laa..
yang korang nampak terang tu semua disebabkan
"the magic of photography"



bro Midi dengan bangganya pakai baju Malaysia


tu dia.. baru bangun ka??

sekali imbas macam pokok kelapa kan? bukan.. pokok kecik je...

ini kak Sha. main2 dalam semak
kak Sha ni kamera dia xde bateri. so dia pinjam kamera bro Azam.
(apelah. dah tau nak photoshoot tak reti2 nak cas?) heheh


aku pun nak main dalam semak gak





Azhar pun nak main jugak
Abis laa semua orang main dalam tanaman orang. abis rosak.
(pembetulan, bukan semak)

Dan oleh kerana si Azhar ni rasa dirinya lebih hensem sikit dari orang lain,
so dia volunteer jadi model. heh



teknik silhouette

geng diorang. sebab gelap, aku cam Midi dgn Azam je.

"bangau!!" jerit Azhar

Bro Pojie nak suruh aku buat jadi rambut dia nampak perang., tapi tak berapa nak jadi.

Azhar & kak Basyirah yang perasan pelakon Hindustan

anjing yang comel sikit drpd anjing2 kat kampus kitorang. ramai lagi, satu family datang dekat kitorang.
tapi cikgu tu halau. tak sempat berkenalan. heheh

teknik silhouette lagi.


Dalam ramai2 yang ada kat sini, cuma aku sorang je pakai Canon. Yang lain semua Nikon. D90. level dia tinggi sikit dari aku punya Canon. (550D level Amateur, D90 level Intermediate). diorang siap kutuk2 kata bunyi macam  Canon macam Cancer laa.. ape laa.. bagi aku, sukati korang la nak kata ape. aku selesa dengan equipment aku.


bro Aidil nak bergambar ngan pokok pulak. 

Lepas tu disuruh naik bas. ingat dah nak balik. tapi dibawaknya ke satu lagi tempat.


petani tempatan.

errr... aku rasa boleh tahan. korang camne?
sebenarnya aku taknak besarkan semua gambar, sebab takut korang loading lambat.
tapi gambar kat bawah ni kalau tak dibesarkan korang akan nampak serabut je. 
so aku besarkanlah supaya.. ada laa jugak kecantikan yang boleh dilihat..



keta lembu. perfect. baru rasa India..

Azhar, jangan nakal-nakal...

somehow aku rasa gambar ni macam salah compose. sebenarnya aku nak ambik gambar pokok,
tapi Azam gi masuk frame. malas pulak aku nak beralih..

Africa? no.. still India.

kuning je ladang ni. teringat sawah kat kampung.
(errr... maksud aku kampung orang lain la..)

Haaaa... yang ni aku eksaited sikit nak gitau.
baru semalam aku cite pasal Wildlife, burung bagai.. hari ni kitorang jumpa
burung nuri kaler hijau paruh merah.ada dalam 5-6 ekor jugak laa,
dok main2 kat sebatang pokok.



aksi ala-ala Titanic di udara. romantik. heheh

Tori!!!

lovebird

lovebird lagi.

tak pasti, tapi kitorang rasa dalam lubang2 tu ada anak2 dia. macam dok bagi makanan betul tak?

Dogfight.
jangan salah faham, istilah dogfight tu maksudnya pertempuran antara jet2 pejuang masa perang..
aku nak cakap "air battle" sebenarnya.. (walaupun diorang cuma tengah main kejar - kejar je sebenarnya)

main dalam semak lagi

nak try teknik Macro tak berapa jadi sebab lens tak sesuai dan aku masih seorang noob.


Banyak yang aku baru belajar. contohnya, kalau korang rasa untuk sesebuah gambar tu jadi lawa, dia mesti pixel tinggi dan sharp sampai boleh nampak microscopic level,
korang sebenarnya silap. tak caye, tengok gambar kat bawah ni.   

aku snap Pojie, Pojie snap aku.

bunga blur, Pojie kat belakang tu pun blur, tapi gambar yang terhasil menjadi tak?
.
.
.
.
.
bagi aku gambar ni menjadi..




lepas tu geng2 diorang main2 kat timbunan jerami.







buat stunt sikit.

nampak kesan kaki naik tu cambest.


Azam sorang tak berani nak naik. takut runtuh. heheh.





burung menda ntah. mata dia lawa.

Dah. cukup. balik.


Aku sebenarnya ambik risiko jugak tadi.
korang tau, aku punya Canon 550D boleh sampai 18 megapixel.
tapi aku guna 4.5 megapixel je.

"ape?? kamera henset aku pun 8mp kau tau tak?!!"
aku tau. tapi tengok gambar yang terhasil? lawa tak lawa??


so, aku telah berjaya membuktikan bahawa
gambar yang cantik tidak semestinya terhasil daripada  pixel yang tinggi.






 Ansel Adams, seorang legendary photographer dari US back in 1940an pernah berkata.

"The single most important component of a camera is the twelve inches behind it."
 - Ansel Adams


aku taknak cakap lebih-lebih, nanti dicop seorang noober yang cuba berleter kepada 
noobers lain.
nak tau lebih lanjut boleh klik link ni.
Kenrockwell- Your Camera Doesn't Matter




ape pun, bagi aku, untuk menghasilkan sebuah gambar yang cantik, kita mestilah pandai mencari kecantikan yang tersembunyi di seluas alam ciptaan Allah ni. Subhanallah..

.
.
.
.
.
Yang Mencari dan Melihat,

Friday, January 6, 2012

Testing: Wildlife Photography

errrr... bila dah ek? dah lama sangat aku pun hampir lupa.

28 Nov 2011


Hah, amek kau. Tahun Lepas! haha.. kan dah kena title "Blogger Tak Berdisiplin" macam dalam contoh artikel Bahasa Malaysia. 
(ah, ape aku kesah, blog aku. bukannya aku paksa orang follow demi duit pun..)
Back to the point, post ni sepatunya dah ditulis tahun lepas lagi.. tapi disebabkan tuan punya blog terlalu busy, (atau perasan busy), maka tertangguhlah sampai hari ni.

Nak cerita nya pasal Wildlife Photography. genre ni susah nak masuk, sebab seseorang tu perlukan benda2 yang agak costly, seperti DSLR, dan Zoom Lens yang agak bagus la.. paling penting, kesabaran, sebab nak tangkap benda hidup yang sentiasa bergerak ni, 
(laju pulak tu), memang takleh pakai nasib je. aku ni dok tercongok dekat beranda tingkap bilik kat tingkat 5 ni, pegang kamera, tangan sentiasa di shutter.

View biasa dari tingkap aku

Hari tu nampak ramai je helang dok berlegar kat langit. helang ni Arep kata jenis Falcon, bukan Eagle bukan Hawk. macamana dia kenal aku tak pasti. tapi lantak la, dah namanya helang, mesti nampak keunggulannya..

terbang membelah awan


Mencari mangsa. yeah

hah. yang ni dia terbang dekat atas kepala aku. maunya tak seronok.

gambar style silhouette. background terang, subjek nampak bentuk je. 

Hari yang aku snap ni, angin dia kuat gila macam kat pantai. pastu banyak pulak burung. dan banyak jenis. tak tau kenapa, dua tiga hari lepas tu masa angin takde burung2 ni pun hilang.

masa tu ada la jugak burung merpati terbang berpasangan..
(tak sempat tangkap skandal diorang)


 Time nak snap merpati ni la paling mencabar sekali. sebab diorang suka statik. 
masa dia dok bertenggek macam gambar atas tu, aku dok membatu dengan posisi paling stabil, mata kat eyepiece, tangan kat shutter half-pressed, aim tunggu masa dia buat aksi lain (selain bertenggek laa). tak kira la bersihkan sayap ke, flight stance ke.. 
nak dijadikan cerita, lima belas minit aku aim macam paparazzi, sejenak menggeliat sakit belakang, tengok dia dah terbang pergi.

.
.
.
.
.

sungguh cheit sekali.

tapi dapat gak aa akhirnya..


smart tak?


 balik kepada cerita helang, dibawah adalah "My Pride and Joy".
 satu kepuasan peribadi yang nak dikatakan.

dia tengah swoosh ambik selekoh tajam. mata dia eye contact dengan lens. priceless


kat bawah ni pulak aku tak tau burung spesis ape. leher dia boleh panjang pendek. cool.
 sedap je dok bertenggek atas pokok. level: sama dengan tingkap aku. perfect


yang ni lepas dia terbang ke pokok yang lebih rendah sikit. gelap sikit sebab bawah tu macam hutan.


luar cerita. ini aku tangkap time jalan kaki balik main tennis.
testing-sport-photography

Sebenarnya ciptaan Allah itu luas. dan setiap perkara ada keindahan tersendiri yang Dia letakkan. Terpulang pada bagaimana kita melihat, dan cara kita menilai keindahan tersebut.

Tu jela dulu. len kali aku post lagi gambar yang lawa2.

.
.
.
.
.
Yang Melihat dan Menilai Keindahan,





Saturday, November 26, 2011

This Year Might as Well Be My Last

27 November 2011




Manusia hanya merancang. namun hanya Allah yang menentukan.


Impian.


Sejak dulu, I mean, masa kecik-kecik dulu, biasa la, mak bapak akan tanya anak dia, "nanti besar kamu nak jadi apa?". dan spontan, aku jawab nak jadi doktor. so,dengan impian aku tu tersemat dalam hati, aku secara unconciously, working towards it. okey, maybe aku.. cuma nasib dapat 5A time UPSR (sbb sangat malas), dan still sangat malas time sekolah menengah kat Maahad dulu.. kerja rumah tak pernah siap, sampai cikgu pun dah malas nak bagi..


Tapi bila masuk matrik, aku punya cita-cita tu kembali kuat, dan masa tu laa aku start jadi rajin.
tambahan pulak masa tu aku jumpa manusia-manusia yang penting dalam hidup aku, lantas diorang jadi pendorong dalam mencapai cita-cita.. dan masa tu jugak laa aku jumpa matlamat hidup aku yang sebenar, dan aku dapat kenal diri aku.. at last, dapat laa jugak dapat result yang... cukup laa untuk bawak aku masuk ke dunia medic..


Persahabatan.


Bagi aku, (dan aku rasa semua orang pun), persahabatan adalah salah satu harta yang paling bernilai dalam diri. terpulang pada masing-masing, tapi pada aku, sahabat adalah orang yang boleh buat kau lupa masalah kau, only by their mere presence. diorang jugak adalah orang yang kenal diri kau, sometimes lebih daripada kau kenal diri kau sendiri. kau pun tak rasa malu nak kongsi masalah, nak tunjukkan kelemahan, nak bukak rahsia kat diorang..


Mudah je nak cari kawan. nak cari kenalan. tapi sangat susah nak cari sahabat. dan so far, sahabat-sahabat yang aku ada adalah mereka yang aku kenal since my early life. with few exception, of course


Well, aku tak pandai menipu. aku tak suka menipu, dan aku sangat benci bila ditipu. yeah, call me naive, straight or anything. but I won't lie for fun, except sometimes, when I myself reveal my lie. And all my friends, are those who do not. if you ever did, you are not my friend. just an acquaintance.


Study.


So far so good. (lusa exam, tapi sempat lagi update blog). the subject is pretty interesting, with acceptable level of difficulty and stress. and I think it's inappropriate to talk about the hardship I face, coz I'm not the only medical student here. orang lain cool je, yang kau nak kecoh2 sangat ni pehal?? 


Kehidupan.


So far, aku rasa hidup aku cukup. cukup makan, cukup pakai, cukup happy.. cukup persahabatan dan kasih sayang.. well, aku kata cukup, sebab true friends are not those to be find, but those to be found. Cukup Cinta.. well, aku taknak cerita lebih-lebih kat sini, sebab belum tiba masanya. hah. aku teringat seseorang cakap, "kau? muka macam kau ni ada orang nak ke?" haha.. aku tau dia bergurau. memang benar, aku cuma sederhana, tak huduh dan tak ensem. tapi cinta tak sepatutnya berdasarkan paras rupa.


Ok, katakanlah lah aku ni hensem, pastu dapat awek yang terpikat dengan muka aku yang ensem ni.. pastu kata lah aku eksiden, muka aku rosak. konpem awek aku tu mintak putus. hahah. tak ke kesian kalau macam tu? So aku bersyukur dengan rupa paras aku yang sederhana ni. cukup rupa.

Eh dah lari point. err..


Cukup sihat, cukup sifat.. kalau bab kesihatan, aku rasa bersyukur sangat sebab aku mamang susah sangat nak jatuh sakit. err.. kawan2 ramai gak yang selalu demam sekejap-sekejap, diarrhoea, pening-pening.. tapi aku sihat je. mungkin one day Dia nak bagi aku sakit yang kronik macam kanser ke, sakit jantung ke, sekali letak je, mana tau? Nauzubillahi Min Zalik (mintak jauh).. 


Kematian.
.
.
.
.

Perkataan mati tu tetiba buat aku tersentak. tak tau kenapa malam ni perkataan MATI tu bunyinya macam berat. well, ia buat aku terfikir. tahun 2011 tinggal sebulan je lagi. 2012? sempat ke aku? macamana dengan dunia ni? kawan-kawan? family? mama?... bersediakah aku??


Apa sangat yang aku dah sumbangkan pada dunia ni? adakah kehilangan aku nanti memberi apa-apa signifikan? ada ke orang yang akan tangisi pemergian aku?


Kawan-kawan, aku cuma insan biasa.. tak lari dari melakukan kesilapan.. kalau lah ditakdirkan aku pergi sebelum korang, maafkanlah sebarang kesilapan aku.. semua hutang korang dengan aku, aku halalkan, tak kira sebanyak mana.. dan semua hutang aku dengan korang, kalau taknak halalkan, cakapla kat aku sekarang.. sebelum terlambat..


Mama.. terima kasih atas segala pengorbanan dan kasih sayang yang mama dah curahkan selama ni.. aya mintak ampun atas segala dosa dan kesalahan yang dah aya lakukan selama ni.. aya tau, aya dah banyak menyakitkan hati mama.. aya langsung tak berniat nak derhaka pada mama.. walaupun bersebab, tapi tiada alasan lagi.. ampunkan aya ma...


Kau yang aku sayang., maafkan aku atas segalanya. kalau aku pergi dulu, dan ditakdirkan semuanya tak dapat berlaku seperti yang dirancang, aku harap kau sabar.. jangan benci pada lelaki.. tak semua lelaki jahat.. buka lah hati kau.. kalau nasib baik, mungkin one day kau akan jumpa seseorang yang boleh gantikan tempat aku.. aku tau, mustahil untuk kau jumpa orang yang sama macam aku, tapi kau tak boleh selamanya berkeras... dan lagi satu, jaga kesihatan.. 


Dosa.. Ya Allah.. banyaknya dosa aku pada Engkau.. bertimbun-timbun.. Aku tak rasa aku ni layak nak masuk dalam syurga Engkau.. tapi aku tak sanggup kena seksa dalam neraka Engkau Ya Allah... ampunkan aku.. Ya Allah janganlah kau cabut nyawa aku dalam keadaan hina ya Allah.. Ya Allah, sekiranya hidup ini lebih baik bagiku, maka panjangkanlah nyawaku dalam kebaikan. namun sekiranya maut itu lebih baik bagiku, maka matikanlah aku dalam kebaikan...




Mati itu satu kepastian. 
Bila, itu di luar pengetahuan.
Ketika itu, musnahlah impian.

Namun sebelum tiba masanya, mengalah, sesekali Jangan!



.
.
.
.
.
Ingat Mati.









Sunday, November 20, 2011

Testing: Sport Photography



13 Nov 2011

Ahad. Aidiladha dah tamat, budak2 yang travel ke Bangalore Mumbai bagai pun semua dah balik.

aku ulangi, hari ni Ahad. meaning what? esok Isnin. yess.. holiday's over pal. so hari ni taknak lepas peluang main tenis pagi2. best, sejuk (winter approaching). lebih2 lagi Afiq, roomate aku. gila sangat dengan tenis. aku yang tak pernah main tenis pun ter-beli raket tenis, sebab terpengaruh dengan dia hahah.

yang ada, Afiq Aizat, Wan Afiq, Safwan, aku. Nabil tak datang. lupa nak tanya kenapa. tapi raket dia Afiq Aizat yang pakai..

kitorang pun main laa.. lepas sejam lebih, lutut kanan aku start rasa sakit. mungkin aku punya Cruciate Ligament dan Ligamentum Patellae kat sendi lutut aku ni dah exhausted kot. (bukak Netter Atlas of Anatomy sebelum tulis ni, sebab takut salah kena kutuk dengan kawan2 yang tau). so aku pun pinjam basikal Safwan, balik dulu..

sampai bilik, terpandang kamera aku. plus, zoom lens baru aku, yang aku beli dari Flipcart secara online baru sampai 2 hari sebelum tu. belum testing lagi. 

Tamron 18-200mm.
harga: Rs 13600. lebih kurang RM838
bila zoom penuh, panjang asal dia doubled.

so I thought, why not?? sekali sekala jadi jurugambar sukan ape salahnya..

aku pun letak raket, ambik kamera. (ala-ala macam tukar senjata laa). naik basikal Safwan semula,
pergi ke court tenis. 

dari kejauhan

dari kedekatan
gambar gegar sikit, sebab snap masa naik basikal

on the way, nampak laa si Nadirah dengan Adibah baru nak gi. rupanya diorang tu pergi Bangalore beli raket tenis. Nad tu beli sampai dua raket sekali. bapak semangat. hahah.  

stylo la Safwan..

Afiq Aizat kejar bola

aku pun tak tau apa dia buat

Afiq, kau main tenis ke balet? hahah

hah yang ni zapin. hahah

Wan Afiq macam Federer. (sape Federer??)

main tenis pakai sweater dan selipar........


aku tanya Nad, kenape pakai tebal.. rupanya hari tu dia demam.. tapi sebab esok dah start kelas, 
so taknak bazir peluang main.. otai sungguh..

ni kalau buat gini masa match kompem kepala kena bola.

demam pun boleh tahan laa..


stylo siak.. Afiq, sila buat profile picture. hahah

si Afiq Aizat ni senyum je masa main 

tak macam Safwan yang bersungguh2 sampai senget mulut 

pun style jugak


ingat Safwan, kat tangan kau tu raket, bukannya pedang samurai..

ready... hit!!


salah fokus. muka blur, background sharp.

relax je

lepas tu abis laa.. nak main lagi, tapi cukup lah, dah 2 jam lebih main.

pastu aku baru tau, yang jadi jurugambar sukan ni tak semudah yang disangka.. perlukan kesabaran, perfect timing, dan sentiasa alert dengan apa yang berlaku. tangan tu tak boleh lari dari shutter, nanti terlepas shot2 yang menarik.

dan satu lagi yang aku pasti,
.
.
.
.
.
'senjata' yang aku ada ni tak cukup kalau nak jadi jurugambar sukan yang sebenar. haha.. takpe, kita upgrade slow2.. macam main game pokemon, kita bermula dari level paling rendah. pastu baru naik level, dapatkan pokemon yang hebat2, dan belajar teknik2 baru yang lagi power..

Safwan, apsal mata kau macam pembunuh??

ada yang tanya, apsal gambar aku main takde?

well, kalau aku main, sape nak tangkap gambar?? haha

lagipun, diorang ni memang atlet.. badan pun semua fit.. sesuai laa kalau nak masuk gambar masa tengah main sukan.. aku ni.. bukan atlet.. badan pun ge.. ehem. tak se-fit diorang.. jadi biar laa aku buat apa yang aku reti..

"Do Your Best in What You Do Best" -me. hahah
.
.
.
.
.
Yang Cuma Reti Ambik Gambar,