Monday, November 4, 2013

Lambang Cinta Abadi? Not From My Perspective.

5 November 2013

Tarik nafas, hembus.

Bismillahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiim

Dalam post kali ni aku nk update pasal trip aku dan rakan2 ke utara india. Mumbai-Delhi-Agra-Delhi-Kashmir-Mumbai balik. trip ni kitorang gi February 2013, time cuti lepas exam.

Sekarang dah bulan 11, dan aku baru nak update pasal trip aku di bulan 2 dulu. lama gila jetlag. taktau kenapa. mungkin sbb sekarang ni cuti Deepavali dan aku ni tak gi mana2, dan hostel ni kosong buat aku hampir gila, so aku buatlah apa yang aku patut to keep my sanity. heh.

Kali ni aku cuma nak cerita part of the whole trip, sbb semua detail dah blur. Namely,
Taj Mahal.


Kononnya lambang cinta, tapi ada cerita di sebaliknya.


Ok biar aku cerita dari awal.
Taj Mahal ni teretak di Agra. dalam 5 jam perjalanan dari Delhi. Tapi tu anggaran aje. maklumlah, tempatnya di pedalaman, tapi tumpuan pelancong. Government India pulak tah kenapa tak terpikir nak majukan area tu. so maksudnya kat Agra tu cuma ada Taj Mahal ni je yang berbaloi dilawati.


Anep dapat kawan baru.

Time jam ni ada laa penjaja dan street performers yang ambik peluang. Ada yang bawak monyet main2 kat tingkap van. Kitorang si tourist ni pun excited lah, semua pakat tangkap gambar. Ingat kan, free, rupa2nya lepas tu dia suruh bayar. kitorang student takde duit, berkeras tamau bayar. Pastu dia suruh delete semua gambar. Time ni aku sorok kamera. hahah. Tak haram pun, sbb dia tak bagitau. 



Haaaaa... Ni bukan Taj Mahal, ni pagar dia je.

Sampai di Taj Mahal, ada ramai photographer for hire yang ready tunggu pelancong. mula2 kitorang taknak, tapi dipendekkan cerita kitorang ambik laa sorang yang official, dia kata government punya orang. yang ni khidmat dia free, gambar je kena bayar. Aku pun rasa ok gak, kalau tak takde gambar aku. Ye lah, asyik aku je yang tangkap gambar, sape nak tangkap gambar aku?? hahah


Haaaaaa... Ni pun bukan Taj Mahal. Ni Gate dia. ada 4 yang macam ni kat Utara Selatan Timur Barat.

       Gate dia pun dah besar gabak dah. tengok lah orang dalam gambar dia atas. Nak masuk kena pass through gate nih. ada dalam 50 meter gak panjangnya.

Masuk dalam gate tu, ada satu fenomena pelik. gini, dalam gate tu macam terowong, dan dari dalam tu korang boleh nampak lah Taj Mahal tuh.  

Misterinya kat sini, first masuk korang nampak Taj tu BESAR. tapi makin dalam korang masuk, makin dekat korang dengan Taj tu, dia nampak semakin KECIL










 Nampak tak? Gambar yang kiri tu diambil di time masuk gate,
gambar kanan time keluar gate.
tak tipu punya. Menarik dan misterius kan?

Well, ada penjelasan saintifik kat sini. aku dah figure out dah, saja bagi peluang korang pikir. ok?
^ _ ^



Ni gambar dari dekat. Besar gila woooo.....



Binaan dia memang mengkagumkan. meh nak gitau fakta yang pasal binaan nih sikit.

1-Seluruh bangunan tu dibuat, diukir daripada batu Marmar.
2-Kat merata2 dinding ada Tulisan ayat al-Quran yang bukan dicat atau diukir, tapi dibuat melalui teknik "mosaic". kat bawah nanti aku cerita.
3-Bijaknya, keempat2 menara Taj dibuat condong keluar, supaya in case ada gempa bumi, menara tersebut tak akan menimpa dan merosakkan binaan utama di tengah.


Kagum tak??


Sebelum masuk kena balut kasut dengan benda ni. konon tempat suci ke menda ntah.

Nampak kapel emas mat saleh nih. sweet gila masuk berpegangan tangan.    

Taj Mahal ni bukan majid, despite rupanya yang berkubah. ianya sebuah makam, yang menyimpan jasad Shah Jahan dan isterinya Mumtaz. bila kita masuk kita akan nampak Keranda/Makam utama yang besar  dan grand kat tengah-tengah binaan, dan keranda/makam yang kecik sikit dan normal macam out of symmetry kat sebelahnya. Yang kat tengah tu makam Mumtaz, sebab dia mati dulu. yang kat tepi tu baru makam Shah Jahan.

Tapi, yang kita tengok tu bukan makam sebenar, tu cuma replika. makam sebenar ada kat underground, directly under the replica, in the exact same position. Government yang alihkan, sbb takut penjarah makam (Tomb Raider) datang curik. Gambar takdek sbb "no photography allowed" kalau ada yang tangkap curi2 pun tak lawa sbb gelap.



Ni kitorang punya tourist guide, aku lupa nama dia siapa.


Ni ukiran timbul


Mosaic

 Ni haa teknik mosaic yg aku cakap tadi. macamana dia buat?

Gini, 1st, dia ambik sekeping marmar yang besar meja makan,
(kena single piece, takleh main cantum-cantum). Marmar tu kemudiannya dia ukir dengan design yang dikehendaki dengan ukiran jenis "longkang" (yang jenis lekuk tu.. tak tau term dia sebenar camne). Lepas tu, dia ambik kepingan batu yang kaler lain, diasah dan dibentukkan, lalu digamkan dalam longkang tersebut. jadilah seperti di atas.

Kagum tak??

Dan benda halus macam tu diulang- ulang sampai tutup seluruh dinding Taj Mahal yang Besar gila tu.

Sekarang, Kagum tak???



Anep jumpa nama dia terukir kat dinding tu. heh.







Ok sekarang aku bagi the Ugly Facts pulak pasal Taj Mahal ni. kalau tak suka boleh skip.


Yang ni aku ambik dari internet, tak tau betul ke tak
1. MUMTAZ was SHAHJAHAN's 4th wife, out of his SEVEN wives ( GREAT ).
2. Shahjahan killed Mumtaz's husband to marry her ( EXCELLENT )
3. Mumtaz died in her 14th delivery ( WOW ).
4. Shahajanhan then married Mumtaz's sister ( AMAZING ).

Cinta Sejati ke????


Yang ni pulak aku belajar sendiri dari tourist guide tu dan local people.
1-Pembinaan Taj-Mahal mengambil masa selama 22 tahun
2-Dalam tempoh ini, puluhan ribu buruh mati sebab macam2 (penat, lapar, penyakit)
3-ShahJahan telah membelanjakan approximately USD1juta (sekarang) duit rakyat, demi sebuah bangunan yang fungsinya tak ubah seperti batu nisan.
4-Arkitek dan Tukang Kraf yang terlibat dalam pembinaannya akhirnya dipotong tangan mereka, kerana ShahJahan tak Mahu mereka membina sesuatu yang serupa.

Boleh terima?


Tambahan cerita Sejarah.

Jom tengok peta jap.


Pin kaler pink tu Taj Mahal. belakang dia ada sungai. seberang sungai tu ada satu tapak kosong.
(anak panah)

Ok ceritanya lebih kurang macam ni. Selepas beberapa puluh tahun Taj Mahal siap, ShahJahan pun dah tua, dan anak2nya dah jadi putera yang gagah. chewah. Time ni dia jadi gila bayang lagi sekali. dia nak buat SATU LAGI Taj Mahal HITAM di seberang sungai, bagi menandakan dirinya, untuk jadi counterpart kepada Taj Mahal Putih, yang menandakan Mumtaz.

Which means another 22 years, another thousands of deaths and another USD1million of duit rakyat.



Haaa.. Masa ni, putera dia (Anak sulung Mumtaz kalau tak silap) bangkit memberotak, sebab ayahnya dah gila. dan telah memenjarakan ShahJahan ayahandanya sendiri, 
di Agra Fort. tak jauh dari situ. Akhirnya apabila ShahJahan mangkat dalam penjara, Dia kebumikan ayahandanya dalam Taj Mahal, di sebelah Mumtaz. Sebab tu makam dia out of place.

Dan Taj Mahal Hitam terkubur bersama-sama ShahJahan.







Kesimpulannya aku nak bagitahu korang pendapat aku je. Orang ramai menganggap Taj Mahal sebagai simbol Cinta Abadi. Dahulu aku pun begitu.

Tapi kini setelah mengetahui cerita dan sejarah sebenar, Taj Mahal bagi aku hanyalah sebuah lambang Korupsi oleh pemimpin, yang menindas rakyatnya demi kepentingan peribadi yang tak penting mana pun sebenarnya.

Banyak benda dalam dunia ni nampak indah, sedangkan kita tak sedar kita sebenarnya ditipu. Kekadang kebenaran itu pahit dan hodoh. Namun bukalah minda, kajilah, siasatlah, agar kita dapat lihat yang sebenar, dan mengubahnya menjadi yang lebih baik.



Yang Mengkaji
.
.
.
.
.



4 comments:

  1. yeah finally ada pun kawan lain yang sependapat :D
    actually dulu aku pun prnh dgr kisah2 di sebalik pembinaan taj mahal tu. and i couldnt help thinking, betapa cinta tu membuatkan seseorang gila, hinggakan sanggup menzalimi org lain utk cinta/angaunya.
    na'udzubillahi min dzalik

    ReplyDelete
  2. nak tnye pasal program usm kle,umm,kalo cgpa matrix 3.9 but muet band 3 je,still ad chance tak?

    ReplyDelete
  3. anyway.. saya suka post ini.. thumbs up!

    ReplyDelete

nak komen? komen laa..